آیکون مانتو سنتر

ویوین وست وود، بیوگرافی و مسیر هنری او

ویوین وست وود

ویوین وست وود در ۸۱ سالگی فوت کرد

ویوین وست وود طراح مشهور بریتانیایی در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ و در ۲۹ دسامبر پنجشنبه شب در خانه اش در لندن در کنار خانواده اش در سن ۸۱ سالگی با زندگی وداع گفت. بسیاری از رسانه ها این طراح مشهور را “کاهن اعظم سبک پانک” و “ملکه افراط” می نامیدند که تا پایان عمر خود همواره در جهت جابجا کردن مرزهای مد و فشن فعالیت کرد.

بیوگرافی ویوین وست وود

او در ۸ آوریل ۱۹۴۱ در دربیشایر انگلستان بدنیا آمد. مادرش به عنوان بافنده در کارخانه پنبه محلی کار می کرد و پدرش کفاش بود. ویوین از کودکی به طراحی و دوخت لباس علاقمند بود و همیشه لباس های متفاوتی برای خودش درست می کرد.

پس از اینکه یک ترم در مدرسه هنر هارو دوره ای را گذراند، به عنوان معلم مدرسه ابتدایی شروع به کار کرد. در سال ۱۹۶۲ با یک کارگر ساده کارخانه، به نام “درک وست وود” ازدواج کرد. اما او متعلق به این زندگی ساده و معمولی نبود. همه چیز با ترک همسرش آغاز شد.

در سال ۱۹۶۵ با “مالکوم مک لارن” آشنا شد. در مصاحبه ای با نیوز ویک در مورد مالکوم مک لارن چنین می گوید: “احساس می کردم درهای زیادی برای باز کردن وجود دارد و او کلید تمام آنها را دارد.”

تصور بریتانیا در سال های ۱۹۷۰ بدون همکاری خلاقانه این دو، غیرممکن است. مک لارن “سکس پیستولز” را مدیریت می کرد و وست وود از فروشگاهی در خیابان کینگز لندن به توسعه دستور زبان بصری برای جنبش پانک کمک کرد.

نام مغازه تغییر کرد – Let It Rock

“خیلی سریع برای زندگی کردن، خیلی جوان برای مردن “

اما شما نمی توانستید از تأثیر آن فروشگاه در خیابان فرار کنید.

وست وود در سال ۲۰۱۲ به مجله تایم گفت: “این نام نگاه مردم را تغییر داد.”

لباس‌های او از لباس‌های اسارت‌گرایانه گرفته تا کفش‌های پلتفرم بزرگ و تی‌شرت‌های شعاری متغیر بود. “فتنه گران” نام یک تی شرتی بود که طرحی با نقاشی ملکه را با سنجاق قفلی روی لب نشان می داد و فروش بسیار زیادی داشت.

اولین فشن شوی ویوین وست وود

وست وود با همه این حواشی به کار خود ادامه داد. در سال ۱۹۸۱، در ۴۰ سالگی، او اولین مجموعه کت واک خود را با مک لارن راه اندازی کرد. لباس‌های این کالکشن، خنثی و تداعی کننده دوران طلایی دزدان دریایی، بزرگراه‌ها، شیک پوشان و هوسبازان بود.

وست‌وود تکنیک‌های قدیمی خیاطی را مطالعه کرد و آنها را زیر و رو کرد، رویکردی که بعداً توسط طراحان بریتانیایی دیگر مانند “جان گالیانو” و “الکساندر مک‌کوئین” تقلید شد. در طول این دهه، وست‌وود از “کیت هرینگ” و”بلید رانر” الهام گرفت.

او مینی کرینی (ترکیبی از توتو و کرینولین ویکتوریایی)، جوراب شلواری گوشتی با برگ های انجیر متواضعانه و کرست های امضا شده را که به عنوان لباس بیرونی پوشیده می شد را به دنیا معرفی کرد. او لباس هایی برای زنان با سینه و باسن بزرگ طراحی کرد. “نیگلا لاوسون” یا “ماریون کوتیار” هر دو از لباس های وست وود برای تأثیرات دراماتیک استفاده می کردند. او با هریس تویید و تارتان این لباس ها را آزمایش می کرد.

شهرت جهانی ویوین وست وود

“جان فرچایلد”، در آن زمان سردبیر قدرتمند Women’s Wear Daily، در سال ۱۹۸۹ نقطه عطفی برای ویوین وست وود اعطا کرد و زندگی و شهرت او را وارد مرحله جدید و جهانی کرد. او در مقاله ای که در مورد “طراحان تاثیرگذار قرن بیستم” نوشته بود، اشاره کرده بود که وست وود به همراه ایو سن لورن، کارل لاگرفلد، جورجیو آرمانی، کریستین لاکروآ و امانوئل اونگارو، یکی از شش طراح تأثیرگذار قرن بیستم بودند. وست وود تنها زن، تنها بریتانیایی و تنها طراح در لیست جان فرچایلد بود که قبلاً یک برند چند میلیون دلاری نداشته است. (در سال ۱۹۸۹، او هنوز در یک آپارتمان سابق شورای شهر در جنوب لندن زندگی می کرد و طبق زندگینامه ای که جین مولواگ در سال ۱۹۹۸ از وست وود نوشته بود، “ویوین وست وود، یک زندگی نامشخص داشت.”

“پیتر یورک”، نویسنده سبک، او را در یک مستند در سال ۱۹۹۰ خلاصه کرد: “همه چیزهایی که به او دامن می زنند و تمام وسواس هایی که او در کارش ایجاد می کند، معمولا بریتانیایی هستند: کل چیز در مورد کلاس و جنسیت، وسواس خاص ملکه گونه که شما می توانید آنها را در هر جای دیگری از زندگی او نیز توسعه دهید.”

ازدواج مجدد ویوین وست وود

در سال ۱۹۹۲، وست وود با یک دانشجوی طراحی اتریشی به نام “آندریاس کرونتالر” که ۲۵ سال از او کوچکتر بود ازدواج کرد. آنها قبل از اینکه او در سال ۲۰۱۶ خط تولید لباس های آماده او را مدیریت کند و درواقع صاحب شود، به عنوان یک طراح کار می کردند.

کرونتالر در بیانیه ای که با اعلام مرگ ویوین وست وود منتشر شد، گفت: “من با ویوین در قلبم ادامه خواهم داد تا زمانی که به پایان برسیم. او به من چیزهای زیادی برای ادامه دادن داده است. ممنون عزیزم.”

ادای احترام از پنج شنبه شب از سراسر جهان آغاز شد. مدل “بلا حدید” عکس هایی را که با این طراح گرفته است در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: “برای همیشه از اینکه در مدار شما بودم سپاسگزار خواهم بود، زیرا برای من و بیشتر افراد، در مد و انسانیت، تو، ویوین، خورشید بودی.”

ادای احترام ها به ملکه بی چون و چرای مد بریتانیا

ادای احترام از پنج شنبه شب از سراسر جهان آغاز شد. مدل “بلا حدید” عکس هایی را که با این طراح گرفته است در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: “برای همیشه از اینکه در مدار شما بودم سپاسگزار خواهم بود، زیرا برای من و بیشتر افراد، در مد و انسانیت، تو، ویوین، خورشید بودی.”

 “ادوارد انینفول”، سردبیر مجله ووگ بریتانیا نیز در اینستاگرام خود به ادای احترام پرداخت و این طراح را به   عنوان “نماد واقعی مد بریتانیا و نیرویی بی بدیل در صنعت” توصیف کرد.  

در توییتر، Boy George خواننده نوشت: “R.I.P” برای ویوین وست وود بزرگ و الهام بخش نوشت: “او ملکه بی چون و چرای مد بریتانیا است.”

وست وود یک فعال پرشور در موضوعات اجتماعی از آب و هوا گرفته تا آزادی بیان را در بر می گرفت. وست وود مدافع صریح این سیاره بود و اغلب در مصرف مد، اولویت کیفیت را بر کمیت تبلیغ می کرد. وست وود برای نمایش پاییز و زمستان ۲۰۱۹-۲۰۲۰ خود در هفته مد لندن، مدل‌ها، بازیگران و فعالان را با علائم و شعارهای سیاسی-اجتماعی به ران وی روانه کرد که روی یکی از آنها نوشته بود: “آنچه برای کره زمین خوب است برای اقتصاد خوب است.”

او اغلب در تظاهرات‌های زیست‌محیطی شرکت می‌کرد و در سال ۲۰۱۵ به‌طور خاطره‌انگیزی با یک تانک به خانه نخست‌وزیر بریتانیا، دیوید کامرون، در اعتراض به فرکینگ هیدرولیک رفت. در ژوئن ۲۰۲۰، وست‌وود با لباس زرد، در اعتراض به استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، در خارج از دادگاه جنایی مرکزی بریتانیا، خود را در قفس غول‌پیکر به حالت تعلیق درآورد.

“بنیاد Vivienne”، یک شرکت غیرانتفاعی که توسط وست‌وود، پسران و نوه‌هایش در اواخر سال ۲۰۲۲ تأسیس شد، سال آینده رسما راه‌اندازی می‌شود. به گفته سخنگوی او، این بنیاد “میراث زندگی، طراحی و فعالیت های ویوین را گرامی می دارد، محافظت می کند و ادامه می دهد.”

منبع:

وبسایت www.edition.cnn.com

4 پاسخ

  1. قبلا جایی در موردش نخونده بودم توی سایتای ایرانی هم نبود ممنون از شما مانتو سنتر

  2. چقدر انسان تاثیرگذاری بوده چرا تا حالا در موردش چیزی نشنیده بودم.سایت شما خیلی مطالب خاصی داره با همه جا فرق داره ممنون از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب