آیکون مانتو سنتر

لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو، کشتی بدون کاپیتان!

لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو

یک سال پیش، دنیای مد با ویرجیل آبلو خداحافظی کرد. میراث خلاقانه او یک میراث قدرتمند است، پر از امید و بلندپروازی در لباس خیابانی. آبلو طراحی بااستعداد، دی جی باذوق و همکاری حرفه‌ای بود. او هرگز عنوان یک طراح را خیلی دوست نداشت و در عوض از خود به‌عنوان یک “سازنده” یاد می‌کرد زیرا کار او چیزی بیش از مد بود. بااین‌وجود، این میراث او در مد است که در حال حاضر باعث ماندگاری او می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا نقش مدیر خلاق Abloh در Louis Vuitton از زمان مرگ او به‌طور رسمی خالی مانده است؟ لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو چرا هنوز مدیر خلاقیتی انتخاب نکرده است؟

آینده لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو ناشناخته است

در ژانویه، چند هفته پس از مرگ آبلو، بزرگان و اهالی دنیای مد در پاریس گرد هم آمدند تا در آخرین شوی مد این طراح برای لویی ویتون ادای احترام کنند. بنا بر گزارش‌ها، این مجموعه با مرگ او رو به اتمام بود و کارها توسط تیم طراحی داخلی لباس مردانه تکمیل می‌شد. از آن زمان، همین تیم سه مجموعه دیگر – Resort 2023، بهار ۲۰۲۳ و Pre-Fall 2023 – را برای این خانه مد فرانسوی گردآوری کرده‌اند که رسماً بدون هدایت خلاقانه باقی‌مانده است. می‌توان حدس زد که ویتون به سمت آینده‌ای بدون مدیر خلاق پیش می‌رود، اما اگر فرض کنیم که یک طراح جانشین برای Abloh وجود دارد، لویی ویتون می‌بایست زمان زیادی را برای پیدا کردن آن صرف کند. این در حالی است که هنگامی‌که کیم جونز، طراح، پس از یک دوره هفت‌ساله، در ژانویه ۲۰۱۸ خانه مد را ترک کرد، تنها دو ماه گذشت تا Abloh رسماً به‌عنوان جانشین او معرفی شود.

از بسیاری جهات، این جونز بود که لویی ویتون را معروف کرد. یک برند لوکس که در سال ۱۸۵۴ تأسیس شد و متعاقباً لباس‌های آماده را در سال ۱۹۹۷ به لباس‌های خیابانی اضافه کرد و راه را برای Abloh هموار کرد. زمانی که این طراح مجموعه مردانه ویتون را در سال ۲۰۱۱ در دست گرفت، کفش‌های کتانی، تی‌شرت‌ها و لباس‌های ورزشی دیگر چیزهای کمیابی نبودند، بلکه مکمل خیاطی مدرن و لباس‌های غیررسمی بودند. میل او به لباس‌های خیابانی با همکاری این برند فرانسوی با برچسب هایپ سوپریم به اوج خود رسید. این مجموعه جدید در ژانویه ۲۰۱۷، یک سال قبل از خروج جونز، رونمایی شد. با انتصاب Abloh، لویی ویتون درنهایت به نظر می‌رسید که علاقه جدید خود را به لباس‌های خیابانی تقویت می‌کند.

در کنفرانسی که در اوایل ماه نوامبر به میزبانی زنان Wear Daily برگزار شد، مایکل برک، مدیرعامل لوئی ویتون تأیید کرد که این برند لوکس فرانسوی هیچ عجله‌ای برای یافتن جانشین لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو ندارد. برک گفت: “ما در تلاش نیستیم ویرجیل را جایگزین کنیم، نه به این دلیل که او غیرقابل‌جبران است بلکه به دلیل اینکه او بی‌نظیر است”. این مرد ۶۵ ساله پیش‌ازاین با کارل لاگرفلد در Fendi  که جانشین او در روز درگذشت اعلام شد، کار می‌کرد و تأکید می‌کرد که زمان می‌تواند برخی از زخم‌ها را ازجمله آینده خلاق یک ‌خانه مد را بهبود بخشد. “به من اعتماد کنید ، پیدا کردن ویرجیل، کارل لاگرفلد یا هر کسی همانند آن‌ها بسیار دشوار است و با گذشت زمان، تعیین آنچه جانشین این‌ها می‌تواند برای ما به ثمر بیاورد دشوار است و نیاز به فضای خالی دارد.”

بنابراین ، جانشینی برای مردی که از صنعت برخاسته است “همه‌چیز را زیر سؤال می‌برد” ، به‌ویژه جایگاهی که در آن قرار دارد و هنوز غیرقابل‌جایگزینی است. اگرچه مدیرعامل Louis Vuitton بینشی را در مورد یک عامل احتمالی تصمیم‌گیری ارائه داد: “وقتی من ویرجیل را استخدام کردم، او یک کودک در کار ما به‌حساب می‌آمد اما او جای خالی ژاکت را در برند ما پر کرد. من دوست دارم کسی را استخدام کنم که به‌مرورزمان جای ژاکت و کفش جدیدی را در خانه مد ما پر کند. “

دو برند، یک میراث

Off-White ، برند لباس خیابانی که Abloh در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد، ابراهیم کامارا، سردبیر مجله Dazed و مهم‌تر از همه، دوست و محرم Abloh او را به‌عنوان مدیر جدید هنر و تصویر خود در پایان آوریل منصوب کرد. Off-White و Abloh مترادف و مکمل یکدیگر بودند. آبلو چهره برند خود بود که اکنون این برند به زندگی خود ادامه می‌دهد. ابراهیم کامارا گفت:”ما ثابت کرده‌ایم که مرگ یک طراح آسیب‌زا است، اما این مرگ برند نیست. نه در Off-White  و نه در ویتون، “

برک در دسامبر سال ۲۰۲۱ ، فقط چند روز پس از مرگ آبلو ، در فروشگاه WWD در افتتاحیه در میامی به WWD گفت. “به نظر می‌رسد لوئی ویتون با وظیفه حفظ میراث طراح فقید و برندش روبرو است.”

Virgil Abloh در مارس ۲۰۱۸ به‌عنوان مدیر هنری لباس مردانه Louis Vuitton  منصوب شد و رکورد جدیدی را به‌عنوان اولین مدیر خلاق سیاه‌پوست در رأس این خانه مد مشهور ایجاد کرد. تحت هدایت آبلو، این برند فرانسوی لباس‌های خیابانی را پذیرفت، آن را با خیاطی‌های کلاسیک ترکیب کرد و تحولی را در دنیای مد لوکس انجام داد. بااین‌حال،Abloh  صنعت مد و فشن را نه تنها از نظر بصری، بلکه بالاتر از همه، به‌طور سیستماتیک تغییر داد.

این پسر مهاجر اهل غنا به‌عنوان مهندس عمران و معمار تحصیل کرده بود و به غیر از دوره کارآموزی در فندی، هیچ آموزش رسمی طراحی نداشت. او الهام‌بخش مقایسه‌های مکرر با شخصیت دوروتی در جادوگر شهر اوز بود، دختری از غرب میانه که به ماجراجویی‌هایی می‌پردازد که تخیل را در دنیای خیال‌انگیز اوز به چالش می‌کشد. در اولین مجموعه آبلو برای لویی ویتون نیز به این موضوع اشاره‌ای داشت و وارد فضاهایی شد که تا آن زمان برای ‘بیگانگانی’ مانند او برای مدت طولانی انکار شده بود. آبلو بخشی از مرکز مد جهان شد، اما به افتخارات خود اکتفا نکرد زیرا این چیزی بود که او می‌خواست با دیگر طراحان خلاق به اشتراک بگذارد.

آبلو در قسمتی از پادکست Othertone در مورد طراحی گفته بود: “از نظر من، یک سطح بالایی از کار وجود دارد که در لوئی ویتون ارائه می‌شود، اما کار واقعی من این است که مطمئن شوم که چند بچه سیاه‌پوست جوان کار من را دنبال می‌کنند.” اهمیت کار او و میراث احتمالی او در لویی ویتون می‌تواند همین باشد این آرزویی است که لویی ویتون اکنون می‌تواند به واقعیت تبدیل کند.

آیا ویتون به میراث ویرجیل آبلو متعهد خواهد بود؟

بااین‌حال، این آرزوی آبلو دقیقاً چیزی است که می‌تواند وضعیت را برای این برند و جانشین بالقوه و وضعیت لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو پیچیده کند. هر انتصابی می‌تواند یا به‌عنوان یک تعهد واقعی به میراث تغییر و پیشرفت آبلو تلقی شود یا برعکس عمل کند. این بدان معنا نیست که فقط یک فرد رنگین‌پوست دیگر برای این نقش انتخاب خواهد شد. بااین‌حال، بسیاری از استعدادهای بزرگی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، می‌توانند جانشینان شایسته Abloh باشند  و از زمانی که مایکل برک در نمایشگاه بهار-تابستان ۲۰۲۳ طراح مارتین رز را در ردیف اول قرار داد، شایعه‌سازی‌های بیش‌ازحد شروع شد.

آبلو درها را باز کرد، اما چه کسی از آن‌ها عبور می‌کند؟

مارتین رز طراح لباس مردانه به‌هیچ‌وجه با شرکت مادر لویی ویتون LVMH غریبه نیست. در سال ۲۰۱۸ او نامزد جایزه معتبر گروه لوکس برای طراحان جوان شد. گریس ولز بونر، طراح لباس مردانه و تلفار کلمنس، که بر طرح‌های تک جنسیتی تمرکز دارد، نیز از سوی رسانه‌های مختلف شایعه شده است که مدعیان اصلی این موقعیت خلاقانه هستند.

در سال ۲۰۱۶ گریس ولز بونر برنده همان جایزه شد که بعداً رز نامزد آن شد. هر دو قبلاً با غول‌های ورزشی و کفش ورزشی همکاری کرده‌اند: رز با نایک و ولز بونر با آدیداس. این عاملی است که می‌تواند برای ویتون قابل‌توجه باشد، زیرا این Abloh بود که پل بین مد لوکس و دنیای وسیع لباس‌های کتانی و طرفداران لباس‌های خیابانی را محکم کرد. هر دو طراح اهل انگلستان هستند و تلفار کلمنس نام خود را در ایالات‌متحده بر سر زبان‌ها انداخته است. قبل از آن نیز با طراحی یک کیف چرمی وگان با قیمت متوسط در برند ​​’Bushwick Birkin’ خود در کانون توجه جهانی قرار داده بود. میل او به کیف‌ها و لوازم جانبی جذاب ممکن است برای این برند لوکس فرانسوی که تمرکز اصلی آن همیشه کالاهای چرمی بوده است، موردتوجه خاص قرار گیرد.

صرف‌نظر از اینکه درنهایت چه کسی جای پای ویرجیل آبلو را در لویی ویتون پر خواهد کرد و سرنوشت لویی ویتون پس از ویرجیل آبلو چه خواهد شد، تأثیری که “آبلو یا به قول خودش میکر یا سازنده” بر دنیای مد داشت به‌احتمال‌زیاد برای مدت طولانی احساس خواهد شد. آرورا جیمز، طراح و بنیان‌گذار سازمان غیرانتفاعی Fifteen Percent Pledge، پس از مرگ ویرجیل آبلو را با دریافت جایزه هیئت امناء در جوایز CFDA در اوایل ماه نوامبر مورد تجلیل قرار داد و خطاب به دوست و مربی خود این جمله را خطاب کرد: “شما به طرز غیرممکنی کفش را از خود بر جاگذاشته‌اید. خیلی بزرگ است که بتوان جای آن را پر کرد، اما به افتخار شما، ما آنچه را که به ما آموخته‌اید انجام می‌دهیم و سعی نمی‌کنیم جای خالی آن کفش‌های باشکوه و بزرگ را پر کنیم، بلکه سعی می‌کنیم دوباره راه رفتن با آن‌ها را کاملاً تصور کنیم.”

2 پاسخ

  1. به نظرم باید یه مسابقه ای رویدادی چیزی بذارن و از جوان ترها استفاده کنند چون ویرجیل آبلو هم از بطن مردم و از نژاد رنگی بوده و جایگزینش باید یکی با این ویژگی ها باشه و خلاق و جوان. سپاس از مقاله خوبی که ارائه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب